Oljekonsumtion: vad är normalt?

Är du tvungen att stanna för att oljelampan lyser? Oljelampan kan tändas vid de mest besvärliga tiderna. Denna irriterande lampa kan bland annat indikera att oljenivån är för låg. Men det kan också indikera ett onormalt oljetryck, ett igensatt oljefilter, en oljepump som inte fungerar eller till och med en defekt sensor eller ledningar.

Om oljenivån är för låg löses detta enkelt genom att fylla upp till strax under den högsta tillåtna nivån. Använd alltid den typ av olja som föreskrivs av biltillverkaren och fyll på så mycket som behövs tills varningslampan på instrumentbrädan slocknar igen. Nu kvarstår frågan: vad fick oljenivån att sjunka? Detta kan bero på överdriven oljeförbrukning eller läckage.


Vad är överdriven oljeförbrukning?

Förare av moderna bilar är inte alltid vana vid att behöva fylla på olja längre. De förväntar sig att det är tillräckligt att respektera de normala underhållsintervallen för att hålla oljan på önskad nivå. Normal oljeförbrukning förekommer dock också i moderna bilar. Detta kan innebära att volymen i en motor mellan minimi- och maxnivåerna (i genomsnitt 1 liter) räcker inte för att täcka ett oljebytesintervall.

Men vad är normal konsumtion? Definitionerna som biltillverkarna använder för detta varierar mycket. Om en tillverkare talar om "normal" förbrukning vid 1 liter per 1500 kilometer, kan en annan använda en standard på 1 liter per 5000 kilometer.

Generellt kommer användaren bara att fylla på oljan om det finns en anledning att göra det, vilket i praktiken bara är när varningslampan tänds. Om ett fordon förbrukar mer än vad tillverkaren anser "normalt" anses det vara "överdrivet" och en orsak måste hittas.
Fram till ganska nyligen var oljeförbrukningen i bränslemotorer betydligt högre än den är idag. För 40 år sedan måste oljan bytas var 2000 till 5000 kilometer och det var nödvändigt och vanligt att fylla på olja däremellan också.

Vissa moderna fordon har flexibla oljebyteintervall, från 10.000 km till 50.000 km. Med så långa intervaller är det inte ovanligt att olja behöver fyllas på mellan föreskrivna bytesintervall. Det är därför viktigt att kontrollera oljenivån regelbundet och att ha en påfyllningsbehållare med rätt motorolja som föreskrivs av biltillverkaren om du skulle behöva fylla på under resan.
Notera: moderna motorer från nästan alla bilmärken har inte längre en oljesticka. Avläsningen av nivån är endast möjlig via instrumentpanelen.

Oavsett körsträcka rekommenderar tillverkare att byta olja var 12 till 24 månader, även om körsträckaintervallet inte har uppnåtts. Om oljebyteintervallen inte följs med en ny bil medför risken att tillverkarens garanti upphävs helt eller delvis.


Hur uppstår överdriven oljekonsumtion?

Den enklaste orsaken till oljeförbrukning är läckage från vevhuset, kallat externt läckage. För att kontrollera detta, titta på området där du parkerar bilen och inspektera den för oljefläckar. En visuell inspektion under bilen kan också visa läckan.
Intern oljeförbrukning är svårare att bestämma. Detta beror på att oljan kan brinna på grund av olika orsaker, såsom: konstruktionsfel, konsekvenserna av tekniska defekter, slitage på tätningarna på kolvringcylindern / ventilspindlarna eller en turboladdare som inte fungerar. Det finns många andra orsaker, men vi kommer att begränsa oss till överdriven oljeförbrukning under normala förhållanden på grund av "bränning".
Bränning är den främsta orsaken till överdriven oljeförbrukning . På grund av felaktig tätning mellan kolvringarna / skrapringarna och cylinderväggen kommer olja in i förbränningskammaren, där den konsumeras och bränns. Detta orsakar blå rök från avgaserna som vi ibland ser. Andra vanliga orsaker till överdriven oljeförbrukning är: förorening i förbränningskammaren, en defekt kolvring eller polering av kolvväggen, vilket minskar tätningseffekten.

Andra - vanligare - orsaker är användning av fel olja, olja av fel kvalitet eller för mycket olja i vevhuset.

Brist på motorolja på grund av överdriven oljeförbrukning leder till brist på smörjning och särskilt kylkapacitet, vilket medför en omedelbar risk för motorskador. En brist på olja på grund av oljeförbrukningen kan också orsaka problem med system för avgasefterbehandling (såsom DPF, Diesel Particulate Filter, eller PPF, Petrol Pformulera Filter), som också kan resultera i kostsamma skador.


Tillfälligt ökad oljeförbrukning

I vissa fall, efter en oljebyte med ett annat oljemärke, kan fordonet tillfälligt konsumera mer olja. Detta kan inträffa även om en olja med samma specifikationer och officiella fabriksgodkännanden används. Detta kan orsakas av en tillsatsförpackning i oljan som fungerar annorlunda och därför ger en annan rengöringseffekt. Efter 3000 till 5000 km återgår denna oljeförbrukning till normal. (Se till att fylla på med samma märke och typ av olja efteråt).


Hur kan överdriven oljeförbrukning förhindras?

Bra och snabb mekaniskt underhåll av fordonet är viktigt. Följ anvisningarna från biltillverkaren. Oljan som föreskrivs av tillverkaren måste bytas med det föreskrivna intervallet. Vid behov, en motorspolning eller bränsletillsatser kan användas för att rengöra motorn internt.


Om du har tekniska frågor:
Kontakta MPM Technical Support.

Sammanfattning:

  • Vad som anses vara "normal" oljekonsumtion varierar med biltillverkare. Detta kan variera från 1 liter per 1500 km till 1 liter var 5000 km.
  • Överdriven oljeförbrukning kan också förekomma i moderna motorer.
  • Det är lämpligt att kontrollera olja förebyggande.
  • Fyll alltid på den motorolja som föreskrivs av bilens tillverkare.
  • Rekommendera din kund att alltid ta en 1-liters påfyllningsbehållare med rätt specifikation vid resor.
  • Oavsett bilkörning rekommenderar tillverkare att du byter olja var 12: e till 24: e månad. Underlåtenhet att göra detta kan upphäva tillverkarens garanti.

Tips för workshopen:

Kan jag använda en olja med en annan specifikation? Detta är möjligt om en motortillverkare har ordinerat en olja med högre specifikation. I detta fall måste man ta hänsyn till möjligheten till tillfälligt högre oljeförbrukning. Detta inträffar eftersom oljan av högre kvalitet rengörs kraftigare och avlägsnar avlagringar vid kolvringar. Detta bör stabiliseras över tiden. Om du är osäker, kontakta www.mpmoil.com för att hitta rätt produkt för en viss bil.

Vilken motorolja kan jag använda om min kund byter årligen med intervaller på upp till 15 000 km? Vissa OEM-tillverkare tillåter användning av en motorolja med en annan specifikation när de använder ett kortare intervall. Om tillämpligt kan du hitta denna skillnad på MPM: s webbplats. Om du är osäker, kontakta MPM Technical Supportteam.

Rådgör din kund att köpa en 1-liters påfyllningsbehållare av tillverkarens föreskrivna olja vid service. Detta minskar risken för att fylla på fel olja mellan tjänsterna.

MPM News OEM News
OEM Newsletter 14 - CZ · 845,54 KB
OEM Newsletter 14 - DE · 858,04 KB
OEM Newsletter 14 - EL · 949,67 KB
OEM Newsletter 14 - EN · 851,64 KB
OEM Newsletter 14 - FR · 866,61 KB
OEM Newsletter 14 - HU · 879,48 KB
OEM Newsletter 14 - IT · 851,81 KB
OEM Newsletter 14 - NL · 850,06 KB
OEM Newsletter 14 - PL · 593 KB
OEM Newsletter 14 - RO · 848,9 KB
OEM Newsletter 14 - SK · 869,04 KB
OEM Newsletter 14 - SR · 498,21 KB
OEM Newsletter 14 - SL · 869,85 KB
OEM Newsletter 14 - SV · 858,11 KB
OEM Newsletter 14 - UK · 859,35 KB

MPM nyheter

stäng