MPM erbjuder över 10 olika typer av 5W-30 motorolja i sitt sortiment. Är det verkligen nödvändigt? Svaret är ett rungande ja! Motorolja är en kombination av basolja och ett specifikt paket av tillsatser. Detta paket utvecklas av biltillverkare i samarbete med oljebolag efter omfattande forskning och anpassas exakt till de tekniska kraven hos deras motorer.
Vad är de viktigaste skillnaderna?
HTHS-värde (High-Temperature High-Shear
En viktig skillnad mellan motoroljor är variationen i HTHS-värden. Det avgör hur oljan beter sig under extrem värme och höga belastningar:
- Lägre HTHS-värde = Bättre bränsleeffektivitet, men tunnare smörjfilm.
- Högre HTHS-värde = Bättre skydd, men sämre bränsleeffektivitet.
Moderna motorer är specifikt konstruerade för att fungera med ett lägre HTHS-värde. Att avvika från föreskriven olja med rätt HTHS-värde kan på sikt leda till motorslitage. Trenden är att fler och fler motoroljor får ett lägre HTHS-värde för att minska bränsleförbrukningen.
Full SAPS, Mid eller Low SAPS?
Skillnaden mellan Full, Mid och Low SAPS-oljor ligger i mängden sulfataska, fosfor och svavel som finns kvar i oljan efter förbränning. Dessa komponenter skyddar mot slitage, oxidation och föroreningar, men i fel sammansättning kan de skada moderna utsläppssystem som partikelfilter och katalysatorer. Biltillverkaren väljer en av dessa tre varianter beroende på systemet för efterbehandling av avgaser.
Rengöring och tillsatser
För att hålla motorer rena innehåller oljor rengörande (detergenter) och smutsupplösande (dispergerande) tillsatser. Dessa hjälper till att transportera smuts till oljefiltret och rengör motorns inre delar. Särskilt för Long Life-oljor är rätt mängd och förhållande av dessa tillsatser avgörande. Sammansättningen varierar ofta beroende på motortyp – vissa motorer är mer känsliga för intern förorening än andra.
Moderna motorteknologier och deras påverkan på motoroljan
Nya motorteknologier kräver anpassade motoroljor. Exempel på detta:
- Downsizing och turbo - Ökad belastning och temperatur kräver högkvalitativ basolja.
- Högre kompressionsförhållanden - Kräver olja med lågt kalciuminnehåll för att förhindra LSPI (tidig förbränning vid låg varvtal).
- Start-Stop- och hybridsystem - Kräver extra slitageskyddande tillsatser.
- Användning av biobränslen - Speciella tillsatser förhindrar slambildning.
- Våtdriven kamrem - Tillsatser skyddar kamremmen som löper i oljebad.
Vilken 5W-30 bör du ha i lager?
Ovan har vi beskrivit de viktigaste skillnaderna mellan olika 5W-30-produkter. Den mest använda och mångsidiga 5W-30-produkten är Premium Synthetic 05000ESP-X. Den täcker cirka 45 % av fordonsflottan för en allroundverkstad.

Vill du veta exakt hur stor del av din fordonsflotta som kan täckas av ESP-X? Då bör du beställa en MPM-fordonsanalys för att få ett skräddarsytt olje-rekommendation. Kontakta din MPM-grossist för mer information.
Besök vår webbplats för att se produktspecifikationerna för 05000ESP-X.
Om du har tekniska frågor:
Kontakta MPM Technical Support.