Bränsletillsats: MPM Complete Petrol System Cleaner: etttt måste

Vad gör MPM Complete Petrol System Cleaner?

Moderna (turboladdade) bensinmotorer utrustas allt oftare med ett direktinsprutningssystem. Ett sådant system ger kraft samtidigt som det uppfyller allt strängare miljökrav.
afb-2-injectoren.png Dessa högkvalitativa bränsleinsprutningssystem är emellertid känsliga för föroreningar, vilket kan orsaka funktionsstörningar och skador. Bränsleinsprutarna i en modern bensinmotor har små injektionsöppningar som finns direkt i förbränningskammaren. Här utsätts dessa injektorer för mycket höga temperaturer och tryck. När en motor är avstängd finns det alltid lite bränsle kvar i injektorerna. Dessa bränslerester ”förkolnas” av den återstående värmen runt förbränningskammaren och lämnar en liten mängd smuts på injektorn. Denna process upprepas för varje start och stopp av motorn. Denna mycket gradvisa förorening täpper till de små injektionsöppningarna på injektorerna och skapar ett oregelbundet bränsleinsprutningsmönster.

Det är denna oregelbundenhet vid bränsleinsprutning som orsakar funktionsstörningar eller skador som tomgång, sämre start, ökad bränsleförbrukning, kraftförlust och till och med den mycket oönskade effekten som kallas LSPI.

zuiger-lspi-02.png
Kolv skadad av LSPI


Smutsuppbyggnaden upprepas varje gång motorn stängs av. Och i moderna bilar med ett stopp-start-system sker detta väldigt ofta!

En liknande process inträffar i indirekt injicerade bensinmotorer, men här är det främst inloppsventilerna som är förorenade. Med tiden kommer denna förorening också att orsaka funktionsfel eftersom den förhindrar optimal förbränning.

Tillsättande MPM Complete Petrol System Cleaner i bränslet rengör de förorenade injektorerna eller inloppsventilerna. Rengörings effekten uppstår när behandlingen kommer i kontakt med injektorn eller inloppsventilen, men dess närvaro säkerställer också att dessa delar förblir rena. Den stora fördelen är att den befintliga rengöraren kontinuerligt och omedelbart ser till att injektorn eller ventilen förblir ren när motorn stängs av.

Förutom att rengöra och hålla injektorerna och/eller inloppsventilerna rena, förhindrar även användning av MPM Complete Petrol System Cleaner korrosion i bränslesystemet.

Skydd mot korrosion

MPM Complete Petrol System Cleaner innehåller också det som kallas ”korrosionsinhibitor”. Denna komponent skyddar metalldelar mot korrosion genom att bilda ett skyddande skikt mellan metallerna och bränslet. Detta skyddande skikt mot korrosion erbjuder en enorm fördel, särskilt när man använder modernt E10-bränsle, vilket tyvärr ökar korrosion av olika metaller.

Produktegenskaper:

  • Tar bort föroreningar från bränsleinsprutare och/eller inlopp ventiler samt förbränningskammare och hållare dem rena.
  • Säkerställer strömåtervinning
  • Minskar bränsleförbrukningen
  • Hjälper till att förhindra LSPI
  • Hjälper till att förhindra korrosion i bränslesystemet
  • Förhindrar oregelbunden körning av motorn
  • Minskar skadliga utsläpp

MPM Complete Petrol System Cleaner kan användas i alla fyrtaktsbensinmotorer i bilar, motorcyklar, båtar och trädgårds- och parkmaskiner med eller utan katalysator. Dosering: 1x 250 ml för bilar med en kapacitet på 40-60 liter. Fyll på bränslet under varje service i verkstaden och en gång var 2000 km av kunden. Häll helst i bränsletanken omedelbart innan du tankar.

AD01000_AD01250.png
Art.nr.: AD01250

Om du har tekniska frågor:
Kontakta MPM Technical Support.

Sammanfattning:

Moderna (turboladdade) bensinmotorer utrustas allt oftare med ett direktinsprutningssystem. Injektorerna i dessa system är mycket känsliga för föroreningar när man använder dagens moderna bränslen med alla tillhörande konsekvenser. Användningen av MPM Complete Petrol System Cleaner är ett enkelt och mycket effektivt sätt att avlägsna och förhindra föroreningar och korrosion i bränslesystemet och därmed undvika funktionsstörningar och skador.

Tips för workshopen:
  • Förorenade injektorer kan vara orsaken till alla typer av fel, som dålig tomgång eller start, ökade utsläpp, ökad bränsleförbrukning och förlust av kraft.
  • Suboptimal bränsleinsprutning kan orsaka ”LSPI”.
  • Allvarliga motorskador, t.ex. skador på kolvarna, kan vara resultatet av LSPI orsakad av kontaminering på injektorerna.
  • Dåligt fungerande katalysatorer kan bero på dåligt fungerande injektorer.
  • Motorer med ett ”start-stopp”-system är särskilt mottagliga för accelererad förorening av injektorer.
  • För att förhindra skador eller fel ska du tillsätta MPM Complete Petrol System Cleaner till bränslet under varje service.
  • Råda kunden att använda MPM Complete Petrol System Cleaner efter 2 000 km genom att tillsätta det i bränslet, helst direkt före tankning.
OEM News
MPM OEM Newsletter #12 - CS · 610,69 KB
MPM OEM Newsletter #12 - DE · 647,07 KB
MPM OEM Newsletter #12 - EL · 705,4 KB
MPM OEM Newsletter #12 - EN · 648,12 KB
MPM OEM Newsletter #12 - FR · 663,72 KB
MPM OEM Newsletter #12 - HU · 658,19 KB
MPM OEM Newsletter #12 - IT · 645,33 KB
MPM OEM Newsletter #12 - NL · 667,2 KB
MPM OEM Newsletter #12 - PL · 676,96 KB
MPM OEM Newsletter #12 - RO · 741,54 KB
MPM OEM Newsletter #12 - SK · 811,44 KB
MPM OEM Newsletter #12 - SR · 658,41 KB
MPM OEM Newsletter #12 - SV · 634,35 KB
MPM OEM Newsletter #12 - UK · 632,87 KB

MPM nyheter

MPM Sports

Gå till MPM sport
stäng